Aanklacht tegen het vluchtelingenbeleid

Actueel

‘Write for Rights’: schrijf een brief- verander een leven!

10 december is de jaarlijkse Dag van de Mensenrechten. Al jarenlang organiseert Amnesty International rondom die dag een wereldwijde schrijfactie. De brieven gaan naar autoriteiten om te vragen om vrijlating, bescherming of om een aanpassing van een discriminerende wet.

Actueel

Overal in ons land, maar ook wereldwijd nemen mensen de tijd om één of meerdere brieven te schrijven voor een ander. Voor mensen die onterecht in de gevangenis zijn terecht gekomen.Samen zetten we met de brieven hun autorieteiten onder druk om hen vrij te laten of gerechtigheid te geven. We zijn er van overtuigd dat een grote stapel brieven voor hen een verschil kunnen maken

Voor onder meer deze 2 mensen heeft de schrijfactie verschil gemaakt:

Na 4 jaar onterechte gevangenschap werd Bernardo Caal Xol uit Guatemala op 24 maart 2022 vervroegd vrijgelaten. Hij was veroordeeld tot 7 jaar en 4 maanden cel omdat hij geweldloos de heilige rivier van de Q’eqchi’ Maya’s beschermde, die gevaar liep door de bouw van twee waterkrachtcentrales. Na zijn vrijlating bedankte Bernardo iedereen die in actie kwam: ‘Ik ben ieder van jullie erg dankbaar. Jullie gaven me hoop op de gerechtigheid, vrijheid en gelijkheid.‘

De Thaise student en amateurviolist Panusaya ‘Rung’ Sithijirawattanakul is één van de leiders van de democratische jeugdbeweging in haar land. Als student sociologie en antropologie in Bangkok werd Rung politiek actief. Zij nam in 2020 deel aan protesten voor maatschappelijke en politieke verandering. Al snel werd ze demonstratieleider en kreeg ze nationale bekendheid. Rung verdween vanwege haar activisme al enkele keren achter de tralies, onder meer op grond van een wet die kritiek op de monarchie verbiedt. Tijdens Write for Rights 2021 werd er wereldwijd massaal voor Rung geschreven. Amnesty is ervan overtuigd dat dit ertoe heeft bijgedragen dat zij in januari 2022 op borgtocht werd vrijgelaten.

Actueel

Ook dit jaar houden wij als gemeente, weer een schrijfactie op zondag 4 december na de kerkdienst in de Martinikerk. U kunt in de kerk brieven schrijven, maar u kunt ook een aantal brieven mee naar huis nemen om daar te schrijven en later in te leveren. Na 4 december liggen overgebleven pakketten met brieven in de kerk (open van woensdag t/m zaterdag van 13u tot 16u, op de eerste zondag van de maand van 13u tot 16u), die kunt u daar ophalen en later inleveren op de volgende adressen:

* CENTRUM: Klaas Muller, Veerpoortstraat 23
* BEINUM: Carin Hartemink, Hermaat 179